Keresés ebben a blogban

Tömegközlekedés Milánóban

Aki először érkezik Milánóba, annak hasznára válhat ez a tömegközlekedést bemutató írás. A város metró-, busz-, villamos- és trolibuszhálózata hasonlít nagyságrendileg Budapesthez, azzal a külünbséggel, hogy a környező települések jobban kiszolgáltak. A járatok megismerésében nagy segítséget nyújt az ATM (Azienda Trasporti Milanesi, vagyis a milánói BKV) honlapja, ami elérhető angol nyelven is.

A kezdőoldalon található „Da A” mezőket a kiindulási és érkezési pont címével kitöltve részletes útbaigazítást kapunk: térképen mutatja az oldal az útvonalat, alatta pedig a javasolt járatokat, a járatsűrűséget, a távolságot és a becsült időt. Jó hír a metrofóboknak, hogy a lehetőség van a metró kizárására az „escludi metró”-t kipipálva. A default beállítás a leggyorsabb útvonalat mutatja, de nagymamiknak és törött lábúaknak ott van a „pochi tratti a piedi” (minél kevesebb átszállás), a kényelmeseknek pedig a „pochi trasbordi” (minél kevesebb átszállás) mező.

A térkép jobb oldalán található menüsor magyarázata sem hiányozhat, ezeket akkor érdemes kipipálni, ha rázoomolunk a térképre, különben az oldal nem tudja betölteni az összes választ: a „metro” a metróállomásokat mutatja, „fermata mezzi di superficie” az felszíni közlekedés megállóit, a „rivendite ATM” a jegyértékesítő viszonteladókat, a „parcheggi di corrispondeza” a megállókhoz közeli parkolókat, az „ATM Point” az ügyfélszolgálatot, a „Guidami”-ról később írok, egyelőre csak annyit, hogy a regisztrált felhasználók bérelhetnek autót, a „BikeMi” a bicikli kölcsönzést, de ezt nem ajánlom, a „Bus by night” az éjszakai járatok megállóit, az „Ecopass” azt a területet (= belváros), ahol a régi autóknak kipufogó díjak kell fizetniük, a „Stazione ferroviaria” pedig a vonatállomást jelöli.

A „cerca linee e orari” mezőn a járatot kiválasztva megkapjuk a menetrendet. A "linee urbane" a városi járatok, a "linee interurbane" a Milánón kívüli településeket is érintő járatok.


A „cerca indirizzo” segítségével megjelenik az adott címhez legközelebb eső megállók listáját.

Mindent egybevéve az ATM honlapja csillagos 5-öst érdemel, hiszen minden szükséges információt tartalmaz.

A megállókban praktikusnak tűnő digitális kijelző informálja az utasokat arról, hogy hány perc múlva érkezik a következő busz, villamos, vagy metró. Akkor lenne praktikus, ha megfelelne a valóságnak. A metró kijelzői mindig pontosak, ha valami miatt nem tudni hány perc hiányzik, vagy a szám 8-nál (perc) több, akkor inkább nem írnak ki semmit. Míg a felszíni közlekedés kijelzői kb. 70%-os megbízhatósággal működnek. „In arrivo” felirat jelenik meg, ha a busz vagy villamos egy percen belül jön, sokszor viszont csak 3-4 per múlva érkezik meg. A „Ricalcolo” azt jelenti, hogy a GPS berendezés elvesztette a jelet, de keresi, és újraszámolja az adatokat. Ha „In coda”-t látunk, akkor a jármű elakadt a dugóban. A kisebb, beálló nélküli megállókban az utolsó két kiírást * jelöli.

A buszok és villamosok nem feltétlenül állnak meg a megállónál. Ha fel akarunk szállni, akkor integetni kell a vezetőnek (Magyarországon pont az ellenkező, ha integetünk, azt jelenti, hogy köszönöm, nem akarok felszállni). Szóval integessünk bőszen.

A tömegközlekedéssel kapcsolatos kérdésekkel fel lehet hívni az ATM Olaszországból ingyenesen hívható zöld számát,: 800-80-81-81 (minden nap 7.30-tól 19.30-ig)

Információt kérhetünk az ATM Point irodáiban is:
Duomo M1-M3
Centrale M2-M3
Garibaldi M2
Loreto M1-M2 (felújítás miatt ismeretlen ideig zárva)
Romolo M2
Nyitvatartás hétfőtől szombatig 7.45-től 19.15-ig.

Ha a sciopero (sóperó) szót hallod, nem számíts semmi jóra. Azt jelenti, hogy az olaszok megint kedvelt hobbijukat, a sztrájkot űzik. Az ATM dolgozók előszeretettel sztrájkolnak, szinte havi rendszerességgel, főleg pénteken, de előfordult már a hét más napján is. Ilyenkor a reggeli órákban, valamint délután 3-tól 6-ig jár valami, hogy az emberek munkába mehessenek és hazajussanak, a többi időszakban vagy részleges a sztrájk, (pl. a járatok 30 százaléka jár), vagy teljes. A metró bejáratát sokszor be is zárják, ha az adott vonalon nem közlekedik semmi.

Töltsd le Milánó tömegközlekedési térképét!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése