Végre reklámoktól mentesen csodálható meg, ugyanis 2009-ben efejeződött a hat éven át tartó felújítása, mely 20 millió euróba került. A dóm az olasz gótika mesterműve, de keveredik benne a barokk és a reneszánsz is. Építése 1386-ban kezdődött Gian Galeazzo Visconti herceg utasítására, a lebontott Santa Maria Maggiore bazilika helyén, és 6 évszázadon át tartott. Az építési munkálatokban részt vett Leonardo da Vinci is. 1418-ban V. Márton pápa, 1572-ben pedig Borromeo Károly szentelte fel. A dóm 1935-ben és 1943-ban a bombázások után restaurálásra szorult: felújították a padlót, és kicserélték a megrongálódott szobrokat és más dekoratív elemeket. A 153 m hosszú, 93 méter széles és 108 m magas katedrális teljes egészében márványból készült, és 3400 szobrának köszönhetően a gótika jeles szimbóluma.
A dóm öt hosszanti és három kereszthajóból áll. Legmagasabb pontja az 1774-ben elhelyezett aranyozott rézből készült 4 méteres Madonnina, vagyis Mária szobor, mely a XIX. századtól a város szimbóluma.
Mária szobor
Törvény született arról, hogy Milánóban semmilyen épület nem lehet magasabb a Mária szobornál, és mivel az 1961-ben elkészült Pirelli felhőkarcoló, mely Lombárdia irodáinak ad helyet 161 m magasra sikerült, megoldásként építettek egy kicsinyített Mária szobrot a felhőkarcoló tetejére.
Mária szobor a Pirelli felhőkarcoló tetején
A kórustól nem messze található ajtó vezet a kriptába, itt található Borromeo Szent Károly sírja, és a katedrális kincstára, mely a történelem során felhalmozódott értékes ereklyéket rejt. A serlegek, szentségtartók, keresztek és más relikviák nagy része a dóm építését megelőző időkből származik, mivel ezeket a már említett Santa Maria Maggiore bazilikában őrizték.
Groteszk állatokat formázó vízköpők vezetik el a tetőről az esőt. Az alábbi kép Marco Anelli könyvének fotója, mely a restaurálást mutatja be.
A katedrálissal szemben áll II. Viktor Emánuel olasz király lovasszobra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése